Home >>  Actueel

Het laatste nieuws

Huidige artikelen

Resultaten van de second opinion en extern advies naar plaatsing van een mogelijke wegversmalling “2e knip” op de Bronbeeklaan

Door Johan J. van der Werk, namens het bestuur en wijkregisseur Carla Butzelaar

Aanleiding

De Bronbeeklaan is rond 2002 op verzoek van de buurtbewoners van 50km/uur-straat benoemd tot 30km/uur-zone. Fysiek is er destijds weinig aangepast, waardoor de weg nog steeds een sterke 50 km/uur uitstraling heeft. Omdat veel automobilisten zich niet aan de maximum snelheid van 30km/uur hielden en om de oversteekbaarheid te vergroten, is later een wegversmalling aangebracht. Vanuit de wijk wordt geklaagd dat de snelheid en de oversteekbaarheid op de betrekkelijk lange Bronbeeklaan echter nog steeds een probleem vormen.

In het Wijkactieplan Velperweg e.o. 2014 – 2015 was daarom voorzien in het aanbrengen van een tweede wegversmalling. De reacties uit de wijk hierover zijn echter verdeeld. Daarom heeft de gemeente aan adviesbureau SOAB om een second opinion en een advies verzocht.

Onderzoeksvragen

Het onderzoek waaraan SOAB heeft gewerkt kent de volgende 2 vragen:

1. Werkt de huidige wegversmalling snelheid verlagend?

2. Welke maatregel(en) kan/kunnen het beste getroffen worden om de snelheid
op de Bronbeeklaan (verder) terug te dringen en de oversteekbaarheid te verbeteren?


Antwoord op beide onderzoeksvragen

Hierna wordt kort ingegaan op de resultaten van het onderzoek.

1. Werkt de huidige wegversmalling snelheidsremmend?

  • Van de versmalling gaat maar een beperkte snelheidsremmende werking uit. Daar staat tegenover dat er ook situaties zijn waarin de snelheid juist hoger ligt;
  • Ook de busvriendelijke drempels op de rest van de Bronbeeklaan werken nauwelijks snelheidsremmend: het zijn geen echte 30km-plateau’s;
  • De oversteekbaarheid is wel verbeterd. Maar om de snelheid echt te verlagen op de Bronbeeklaan zijn andere maatregelen nodig.
  • De politie heeft toegezegd als sluitstuk te willen handhaven als er goede snelheidsremmende maatregelen getroffen worden.

 

2. Welke maatregel(en) kan/kunnen er het beste getroffen worden om de snelheid op de laan (verder) terug te dringen en de oversteekbaarheid te verbeteren?

Aanvullende en verdergaande maatregelen zijn noodzakelijk, want:

  • Het huidige beeld van de Bronbeeklaan straalt een maximum snelheid van 50km/uur uit. Het klachtenbeeld, maar vooral de snelheidsmeting onderschrijven ook dat er te hard gereden wordt;
  • Met het vertrek van buslijn 8, ontstaan kansen om de snelheid echt te reduceren.
  • Met een mogelijke herinrichting van het kruispunt met de Velperweg ontstaat een goede kans om een echte 30km-toegangspoort te creëren. De precieze plannen op dit punt zijn nog niet duidelijk.
  • Uitgangspunt was om te kijken of er, met een goed plan dat gedragen wordt door de bewoners, meer uitvoeringsbudget in de reguliere begroting gereserveerd kan worden. Het opvoeren van  de Bronbeeklaan als punt in het nieuw opgestelde Wijkactieplan 2016 – 2017 helpt daarbij. Daarom wordt onderscheid gemaakt in een minimale variant en een optimale herinrichting.

Minimale variant:

Als een beperkt budget beschikbaar komt dan wordt geadviseerd minimaal in te zetten op:

  • Het sterker inrichten van de zonegrens met grotere portaalborden;
  • Het ophalen van de versleten markeringen (dit is in oktober 2015 reeds gedaan);
  • Het aanbrengen van 30km-thermoplast markeringen op meerdere locaties op de Bronbeeklaan;
  • Het laten rouleren van een smiley-snelheidsdisplay (is vanuit wijkbudget door wijk zelf aan te schaffen);
  • Het aanbrengen van een echt 30km-uur plateau met een middengeleider (zodat in 2x overgestoken kan worden), waarbij het plateau eventueel voorzien wordt van een zebrapad om de snelheid er op dat oversteekpunt ook echt uit te halen en eventueel een 2e zebrapad op de bestaande wegversmalling (de knip).

 

Optimale herinrichtingsvariant:

Vanuit de conclusie, de kansen en het uitgangspunt dat mogelijk meer budget geserveerd kan worden als het punt in het Wijkactieplan 2016-2017 wordt opgenomen, verdient het aanbeveling in te zetten op een optimaal ingerichte verblijfssituatie waarbij de volgende maatregelen getroffen worden:

  • ‘Zwaardere’ 30km-zonepoorten nabij de Rosendaalseweg en de Velperweg:
    • met grote opvallende bebording 30-zone (portalen) en een ondersteunend gekleurd plateau of een echte in-/uitconstructie;
  • Geef de Bronbeeklaan ook in de verdere inrichting een veel sterker verblijfskarakter (i.p.v. het huidige verkeerskarakter) door het volgende te doen:
    • Maak alle kruispunten van de Bronbeeklaan met de zijstraten gelijkwaardig. Hierdoor moet het verkeer (extra) afremmen als er verkeer van rechts komt;
    • En leg diverse opvallende (gekleurde) beklinkerde 30km-plateau’s aan waar auto’s echt voor af moeten remmen;
    • Of als de vorige maatregel niet gekozen wordt: geef de straat een echte 30km-uitstraling door een smaller wegprofiel zonder fietsstroken aan te leggen. Hierdoor moet het autoverkeer vaker achter de fietsers blijven rijden als er een tegenligger aankomt. Dit zou kunnen door te kiezen voor het profiel van een fietsstraat, maar daarvoor moet meer inzicht in het huidige fietsgebruik komen. Hierbij kan de fietsstraat in de voorrang blijven.
  • Benut de ruimte, die door toepassing van een krapper wegprofiel vrij komt, om een groener karakter (bijvoorbeeld in de vorm van meer groenhagen) aan te brengen. Dit knijpt/vernauwt het straatbeeld;
  • Indien het geen fietsstraat zou (kunnen) worden, moet overwogen worden het asfalt te vervangen door klinkers of asfalt met een streetprint (klinkerpatroon) toe te passen;
  • Idee is om een goed ingericht zebrapad met middengeleider op een echt 30km-plateau t.h.v. de Jac. Van Looystraat of Frederik van Eedenstraat aan te leggen: maar hier is meer inzicht in het oversteken en de loopbewegingen nodig;
  • Het door sommigen gewenste verkeerslicht om over te steken adviseren wij niet toe te passen, dit geeft een te  sterk verkeerskarakter aan de Bronbeeklaan;
  • Politiehandhaving mag als sluitstuk niet ontbreken.

 

Vervolg

De komende periode zal binnen de gemeente verder overleg plaatsvinden over welke maatregelen op korte of langere termijn mogelijk zijn. Dit ook bezien vanuit het Wijkactieplan 2016-2017 en de mogelijke herinrichting van het kruispunt Velperweg-Bronbeeklaan.

We zullen u via de website en de wijkkrant op de hoogte houden van het verdere verloop van het proces.


Gepubliceerd op: 18-12-2015

Nieuwsarchief

oktober 2024 (6)
september 2024 (7)
augustus 2024 (4)
juli 2024 (4)
juni 2024 (6)
mei 2024 (3)
april 2024 (3)
maart 2024 (6)
februari 2024 (6)
januari 2024 (3)
december 2023 (4)
november 2023 (7)
oktober 2023 (10)
september 2023 (7)
augustus 2023 (6)
juli 2023 (4)
juni 2023 (7)
mei 2023 (5)
april 2023 (4)
maart 2023 (7)
februari 2023 (4)
januari 2023 (4)
december 2022 (5)
november 2022 (8)
oktober 2022 (4)
september 2022 (7)
augustus 2022 (5)
juli 2022 (3)
juni 2022 (5)
mei 2022 (4)
april 2022 (5)
maart 2022 (11)
februari 2022 (1)
januari 2022 (3)
december 2021 (2)
november 2021 (6)
oktober 2021 (3)
september 2021 (4)
augustus 2021 (7)
juli 2021 (4)
juni 2021 (8)
mei 2021 (2)
april 2021 (3)
maart 2021 (6)
februari 2021 (4)
januari 2021 (5)
december 2020 (6)
november 2020 (1)
oktober 2020 (3)
september 2020 (9)
augustus 2020 (1)
juli 2020 (2)
juni 2020 (5)
mei 2020 (4)
april 2020 (2)
maart 2020 (9)
februari 2020 (1)
januari 2020 (10)
december 2019 (3)
oktober 2019 (8)
september 2019 (10)
augustus 2019 (2)
juli 2019 (8)
juni 2019 (10)
mei 2019 (26)
april 2019 (7)
maart 2019 (9)
februari 2019 (3)
januari 2019 (4)
december 2018 (4)
november 2018 (7)
oktober 2018 (6)
september 2018 (10)
augustus 2018 (2)
juli 2018 (3)
juni 2018 (3)
mei 2018 (5)
april 2018 (7)
maart 2018 (7)
februari 2018 (2)
januari 2018 (6)
december 2017 (5)
november 2017 (5)
oktober 2017 (5)
september 2017 (4)
augustus 2017 (1)
juli 2017 (3)
juni 2017 (3)
mei 2017 (7)
april 2017 (10)
maart 2017 (7)
februari 2017 (7)
januari 2017 (3)
december 2016 (5)
november 2016 (6)
oktober 2016 (4)
september 2016 (9)
augustus 2016 (1)
juli 2016 (4)
juni 2016 (3)
mei 2016 (8)
april 2016 (10)
maart 2016 (6)
februari 2016 (5)
januari 2016 (5)
december 2015 (10)
november 2015 (4)
oktober 2015 (7)
september 2015 (8)
augustus 2015 (1)
juli 2015 (1)
juni 2015 (8)
mei 2015 (5)
april 2015 (12)
maart 2015 (8)
februari 2015 (4)
januari 2015 (6)
december 2014 (5)
november 2014 (8)
oktober 2014 (6)
september 2014 (4)
augustus 2014 (8)
juli 2014 (2)
juni 2014 (5)
mei 2014 (10)
april 2014 (7)
maart 2014 (10)
februari 2014 (6)
januari 2014 (5)
december 2013 (5)
november 2013 (8)
oktober 2013 (4)
september 2013 (12)
augustus 2013 (4)
juli 2013 (2)
juni 2013 (8)
mei 2013 (8)
april 2013 (4)
maart 2013 (9)
februari 2013 (12)
januari 2013 (4)
december 2012 (4)
november 2012 (5)
oktober 2012 (7)
september 2012 (6)
juni 2012 (2)
mei 2012 (7)
april 2012 (7)
maart 2012 (11)
februari 2012 (3)
januari 2012 (8)
december 2011 (3)
november 2011 (7)
oktober 2011 (7)
september 2011 (8)
augustus 2011 (2)
juli 2011 (3)
juni 2011 (5)
mei 2011 (4)
april 2011 (10)
maart 2011 (6)
februari 2011 (1)
januari 2011 (4)
december 2010 (6)
november 2010 (5)
oktober 2010 (4)
september 2010 (2)
augustus 2010 (1)
juli 2010 (7)
juni 2010 (5)
mei 2010 (13)
april 2010 (3)
maart 2010 (3)
Wijkvereniging Paasberg-Wellenstein