Herinrichting Vondellaandal in 2016
door Rob Hennemann
Voor het BGB-project Paasberg is het daldeel van de Vondellaan het resterende deel dat nog voorbereid en uitgevoerd moet worden. BGB Paasberg is opgedeeld in de deelgebieden A, B en C. Het diepste punt van de daldeel Vondellaan bevindt zich op de grens tussen de deelgebieden A en B.
Het laatste BGB-overleg met de Gemeente over het Vondellaan-dal was op 21 november 2012, daarna volgde er een radiostilte van bijna 3 jaar. Niemand van het wijkbestuur, de Bewonersgroep Duurzame Veiligheid of de scholen, die er nog in geloofde. Organisatorische en vooral budgettaire obstakels bleken het planproces aanzienlijk te hebben vertraagd, waardoor het definitieve ontwerp pas onlangs afgerond kon worden. Gelukkig nog net op tijd voor aanbesteding in 2015 en uitvoering volgend jaar!
Kerndoelstelling van het dalontwerp als ook van eerder ingevoerde maatregelen rond de scholen is structurele verbetering van de verkeersveiligheid langs de Bernhardlaan-A.Thijmstraat, o.a. door verbetering van de parkeersituatie. Veel maatregelen en verkeersaanpassingen werden al genomen, de herinrichting van het dal vormt de nog ontbrekende schakel.
Het nieuwe ontwerp (klik hier) maakt optimaal gebruik van de beschikbare ruimte zonder daarbij de beeldkwaliteit van het beekdal aan te tasten. Hierdoor wordt de parkeercapaciteit zowel kwalitatief als kwantitatief sterk verbeterd. De huidige geringe breedte wordt verruimd naar minimaal 2,5 meter. De nieuwe parkeercapaciteit zal bij visgraatparkeren ongeveer 80-90 plaatsen bedragen, een verdubbeling van het huidige aantal. Daardoor zal de parkeerdruk op de omliggende straten sterk afnemen. Toch blijft regelmatige handhaving van de parkeerregels door (wijk)politie gewenst.
Zowel door herbestrating met Waaltjes van de rijweg, die verder niet verbreed gaat worden, als door de aanleg van twee nieuwe verkeersdrempels zal de verkeerssnelheid in het dal behoorlijk afnemen. Dit is nodig, omdat er vaak te hard gereden wordt zowel in als buiten de spits. Het is de verwachting, dat de twee extra drempels de algemene bereikbaarheid van de wijk en wijkwinkels niet in gevaar brengen.
De openbare verlichting van het nieuwe ontwerp voldoet aan het Politiekeurmerk, ondanks het verdwijnen van een lichtmast. De bomen aan de zijde van het Beekdallyceum gaan flink gesnoeid worden, waardoor het totaal lichter wordt. Een heldere straatverlichting in het dal blijft echter een belangrijk aandachtspunt. Voorkomen moet worden, dat een beperkte straatverlichting een onveilig gevoel bij voetgangers veroorzaakt. Ook voor parkerende automobilisten is goede straatverlichting een must, omdat anders de neiging kan ontstaan het dal te mijden.
Het ontwerp heeft een verbeterd waterdoorvoersysteem, waardoor de Paasbergbeek ook bij forse regenval al het beek- en kwelwater goed zal kunnen afvoeren. Dat is zeker nodig gelet op de toenemende kans op vernatting als gevolg van klimaatsverandering. De dalpopulieren blijken ondanks eerdere negatieve berichten in goede staat te verkeren en hoeven daarom niet vervangen te worden. Wel zullen hier en daar oppervlakkige wortels gesnoeid moeten worden. Dit wordt deels opgevangen door een sterke vergroting van de boomspiegels rond de bomen, waardoor de wortels hier vrij kunnen groeien. De groene beeldkwaliteit van het dal blijft zo behouden.
De aanbesteding wordt december 2015 afgerond, waarna projectuitvoering mogelijk al in februari-maart 2016 zal plaatsvinden. Deze zal ongeveer twee maanden in beslag nemen.
Klik hier voor een uitgebreide toelichting van de gemeente.
Voor reacties: hennemann@itc.nl
Gepubliceerd op: 18-12-2015