Bericht: de Gelderlander.nl (20-10-2021)
Wc verstopt, rioolwater in de kelder, tuin overhoop: flinke schade na aanleg glasvezel op de Paasberg
Minstens vijf adressen in de wijk Paasberg kampen met flinke schade na de aanleg van glasvezel. Bij verschillende huizen is de glasvezelkabel dwars door de riolering geboord. De tuin van Patrick Mulder aan de Frederik van Eedenstraat ligt compleet overhoop. In het gat van zeker 1 meter diep ligt over de volle breedte van de jarendertigwoning de riolering. Dwars door de gresbuis heeft een oranje kabel een breuk veroorzaakt. Met alle gevolgen van dien.
Het begon met het toilet, dat plotseling niet goed meer doorspoelde. ,,Eerst denk je: kan gebeuren, misschien zit er ergens iets verstopt”, zegt Mulder. ,,Toen bleek in de kelder een laag rioolwater te staan. De stank was enorm. Dan weet je dat er meer aan de hand is. Maar wat?”
Twee keer kwam een ontstoppingsbedrijf langs. Eerst om de boel door te spoelen. Daarmee waren de problemen tijdelijk verholpen. Met camera's werd de riolering geïnspecteerd. Zo werd de doorboorde leiding gevonden. Er zat niks anders op: de tuin moest op de schop om de buis te kunnen vervangen.
Draaiende boor
In de Arnhemse wijk begon KPN vorige maand met de aanleg van glasvezel. Vanaf het trottoir werd de kabel, dwars door de voortuintjes, met een boor naar de gevel van de woningen geschoten. ,,‘Raketteren’ noemen we dat”, zegt Hans van Zon, woordvoerder van het telecombedrijf. ,,Vooraf kijken we wat er in de grond ligt. Dat doen we op basis van kaarten van de gemeente. Maar die kloppen niet altijd. Het is ook mogelijk dat de boor een boomwortel, steen of beton raakt, en daardoor een andere kant opschiet. Dan kan het mis gaan.”
Boel ontstopt
Het ging ook mis bij Heleen Pfeil in de Jac. van Looystraat. ,,De wc bleef borrelen, het water liep heel langzaam weg”, zegt Pfeil. ,,De straat loopt af, bij buren verderop stond rioolwater in de kelder. Meerdere huizen zijn aangesloten op dezelfde buis. De riooldienst heeft de boel ontstopt, maar een week later zaten we met hetzelfde probleem. De tuin moest op de schop om een nieuwe riolering aan te kunnen leggen. Balen. We hadden net alles nieuw aangelegd.”
,,Als het je treft, geeft dat vreselijke overlast”, weet de KPN-woordvoerder. ,,Het is ontzettend vervelend. We leggen momenteel 10.000 aansluitingen per dag. Dan voorkom je niet dat het nu en dan fout gaat.”
Buurtapp
Pfeil plaatste een bericht in de buurtapp, met een foto van de doorboorde rioolbuis. Ze wilde wijkbewoners attenderen op de problemen die een verkeerd geschoten glasvezelkabel kunnen veroorzaken. Tuncai Yilmaz van Riool Ontstopping Service (ROS) in Velp weet er alles van. Hij kent nog twee, drie gevallen op de Paasberg. ,,Dit zijn jarendertigwoningen, waar in sommige straten meerdere huizen op één rioolleiding zijn aangesloten”, zegt Yilmaz. ,,Die leidingen lopen voor de huizen langs en niet vanaf de gevel naar de straat. Het zijn gresbuizen. Dat materiaal spat uit elkaar als het wordt doorboord en dan stroomt er zand in de leiding.”
Volgens KPN-woordvoerder Van Zon zijn er in Arnhem ‘niet meer dan gemiddeld graafschades’. Dat gemiddelde is één schade per 3 kilometer gegraven - of ‘geraketteerde’ - geul, aldus Van Zon. Hij kondigt aan dat KPN een onderzoek start naar de gang van zaken op de Paasberg.
Wat te doen bij schade?
Volgens KPN-woordvoerder Hans van Zon zijn door bewoners van de Paasberg nog geen schades gemeld bij het telecombedrijf. Hij roept op om dat vooral wel te doen.
Schade melden als gevolg van de aanleg van glasvezel kan via telefoonnummer 0800-0402.
Het kan volgens Van Zon bijvoorbeeld ook bij de gemeente. ,,Die geeft het dan door aan KPN.”
Op welke wijze vergoedt KPN de schade? Van Zon: ,,KPN zorgt ervoor dat de schade wordt gerepareerd.”
Gepubliceerd op: 20-10-2021